Our performance, your advantage

Contact opnemen

+31 30 737 0481

GAUC 2012: Nieuwe Google Analytics Features

Door op

service-analytics

Deze week vond het jaarlijks terugkerende Google Analytics User Conference weer plaats. Het event, dit jaar volledig uitverkocht, bestaat uit twee dagen: een conferentie dag en een praktisch ingestoken dag met tal van workshops. Internet Advantage bezocht de conferentie dag, dat met sprekers vanuit Google en tal van nationale sprekers een erg mooi programma bood.

Google Analytics nu en straks

De sessies van Google gaven een kijkje in de nabije en verre toekomst van Google Analytics. Zowel Justin Cutroni, Paul Muret en Sagnik Nandy spraken over de nieuwe innovaties bij Google. Justin en Paul spraken over nieuwe innovaties binnen vier belangrijke peilers van Google Analytics:

  1. Social reports
  2. Attribution modeling
  3. Flow Visualisation
  4. Realtime

Sagnik Nandy nam de bezoekers in de laatste, vrij technische, sessie mee naar de toekomst van Google Analytics, waar de focus wordt verschoven van een sessie-gestuurde wereld, naar een klant-gestuurde wereld.

Social Media reporting in Google Analytics

Een dag voor het event heeft Google Analytics een nieuwe uitbreiding van Google Analytics gelanceerd: Social reports. Met de nieuwe social reports wordt het makkelijker om de waarde van social media inzichtelijk te maken: wat doen bezoekers op een website én wat doen ze op sociale netwerken. Hiermee ben je als gebruiker beter in staat om het succes van een social media strategie te onderzoeken. De nieuwe social reports zijn inmiddels beschikbaar in Google Analytics.

Justin Cutroni sprak tijdens zijn sessie over drie primaire zaken waarop Google Analytics zich richt met de social reports:
– acquisitie (waar komen je bezoekers vandaan)
– interactie (wat en waar lezen en delen ze content)
– conversies (wat levert het bottomline op)

Met een viertal nieuwe rapporten wordt informatie met betrekking tot deze drie zaken eenvoudig boven water getoverd.

Social overview report

Met behulp van het social overview rapport krijg je snel een duidelijk beeld van de (financiële) bijdrage van social media. Naast de conversies die social media zelf opleveren, worden ook de conversies getoond waarbij social media een rol heeft gespeeld in het aankoopproces, de zogenaamde “assisted conversions”. Dit alles wordt, aangevuld met totale traffic, weergegeven in een duidelijk rapport:

Social Sources report

Via referal reports en campagnes is het al mogelijk om inzichtelijk te maken welke sociale netwerken bezoekers (en conversies) leveren. Met het nieuwe Social Sources report gaat Google Analytics een stap verder. Met ruim 400 door Google gedefinieerde sociale netwerken bevat het rapport vrijwel alle netwerken die als “social” door het leven gaan. Daarnaast aggregeert Google Analytics automatisch data die van dezelfde bron afkomstig is, maar verschillende URL’s gebruikt, zoals bijvoorbeeld Twitter met t.co en twitter.com.

Social Data Hubs

Een fraai onderdeel van dit rapport zijn de zogenaamde “Social Data Hubs”. Social Hubs zijn netwerken waar Google meer dan alleen clickstream data van krijgt: het zijn partners van Google. Social Data Hubs zijn te herkennen door het horizontale mickey-mouse-achtige icoon achter de naam van het netwerk. Door op het icoon te klikken wordt meer en gedetailleerde informatie over dat netwerk getoond. Deze informatie wordt per Social Hub opgemaakt.

In het geval van Google+ wordt bijvoorbeeld getoond welke informatie gedeeld is, welke URL’s geliked, welke comments zijn geplaatst, etc. Een ander voorbeeld is ReaditLater, waar mensen URL’s kunnen bewaren om later te bekijken en lezen. Het bewaren van een URL of het lezen van een URL worden als aparte activiteiten in Google Analytics weggeschreven en getoond. Voor de Nederlandse markt momenteel niet erg praktisch, zeker omdat Twitter en Facebook geen Social Data Hubs zijn, evenals Hyves, en dit waarschijnlijk ook nooit zullen worden.

Social Plugins report

Het social plugins report toont het gebruik van social plugins op de website en op sociale netwerken, zoals de like-button en +1. Het meten van deze plugins op de website was al mogelijk met de trackSocial() functie. Met de komst van de social reports wordt dit nu aangevuld met het gebruik van deze buttons op sociale netwerken. Beiden bijten elkaar overigens niet.

Social Conversions report

Daar waar het Social Overview een goed beeld geeft van hoe social media bijdraagt aan het succes van een website, gaat het conversion report dieper op deze data in. Het social conversion report toont, net zoals het multichannel report, de bronnen die tot last- en assisted conversies hebben geleid, inclusief de bijbehorende omzetdata. Met behulp van de assisted/last conversion-ratio kan direct worden afgelezen of een social network direct of indirect verantwoordelijk is voor conversies.

Attribution modeling

Een geheel nieuwe feature, die op korte termijn beschikbaar komt voor premium users (US only), is custom attribution modeling. Hiermee wordt het mogelijk om conversie attributie toe te passen binnen je eigen Google Analytics profiel en daarmee in te spelen op de behoefte om alle “touchpoints” met de bezoeker op waarde in te kunnen schatten.

Google heeft voor het gemak al vijf attributiemodellen toegevoegd, waaronder de bekende last-click, first-click en lineaire verdeling van de waarde. Daarnaast heb je als gebruiker de mogelijkheid om zelf een attributiemodel samen te stellen. Wil je display een kleiner belang in de keten geven dan non-branded search? Of verschilt branded van non-branded search en is time-on-site of het aantal pageviews daarbij belangrijk? Je stelt het dadelijk allemaal zelf in!

Flow Visualisation

Binnen Flow Visualisation, al enige tijd beschikbaar, zijn op 22 maart 2012 twee nieuwe features beschikbaar gekomen: Event Flows en Date Range Comparison.

Event Flows

Naast het vergelijken over tijd, voegt Google ook de optie toe om events in een flow-report te tonen. Hierdoor wordt het mogelijk om bijvoorbeeld te analyseren waar iemand afhaakt bij het invullen van een formulier of het samenstellen van een (product) configuratie.

Data Range Comparison

Het vergelijken van twee periodes binnen de flow-reports is ook sinds 22 maart 2012 mogelijk. Tijdens het congres op 21 maart werd al aangegeven dat het op korte termijn beschikbaar zou komen. Met één dag vertraging geen woord gelogen.

De verschillen worden met de welbekende delta’s getoond inclusief de bijbehorende percentages. Door te klikken op een pagina of event worden de harde cijfers in een lay-over getoond. Daarnaast kun je ook een bepaalde node/pad tussen flows selecteren, waarna Google Analytics alle data van de geselecteerde periodes update voor alleen dat specifieke pad.

Tot slot is het ook mogelijk om een goal type te selecteren, om te onderzoeken hoe gebruikers converteren op non-URL goals.

Realtime Reports

Het realtime monitoren van wat er gebeurt op een website is al even mogelijk. Google breidt dit op korte termijn echter uit met twee nieuwe features: profile filters voor realtime en realtime conversies.

Profile filters voor realtime

Momenteel krijg je als gebruiker alle data te zien in realtime reports. Met de komst van profile filters zal deze data toegespitst worden op het geselecteerde profiel, inclusief alle filters die daarop van toepassing zijn.

Realtime conversies

Daarnaast wordt het mogelijk om realtime de conversies te bekijken. Hiermee wordt het mogelijk om nog eerder het succes (of falen) van bijvoorbeeld een marketingactie in kaart te brengen.

Beide toevoegingen zorgen ervoor dat realtime reports veel praktischer worden. Niet alleen zie je alleen de informatie die voor jouw profiel van belang is, je kunt ook direct het succes van campagnes bekijken door de toevoeging van conversies aan de rapportages.

Naar boven

Naar boven

Plaats een reactie

Naar boven