Our performance, your advantage

Contact opnemen

+31 30 737 0481

Google Panda update – de gevolgen in Nederland

Door op

Panda Update

Sinds de eerste live versie van Google hebben zij continu verbeteringen doorgevoerd in hun zoekresultaten, door middel van updates in hun algoritme, hun database of handmatige correcties. Een volledig overzicht van de wijzigingen met wereldwijde effecten door de tijd heen, is te vinden op de website van SEOmoz. Op 24 februari 2011 werden de aangepaste resultaten op basis van de Panda update, enkel in de Amerikaanse versie van Google, live gezet. 12% van de zoekresultaten was veranderd. Vooral de grotere websites, die kwalitatief aan de onderkant van de markt zaten, werden ‘bestraft’ met lagere posities. Artikel directories en affiliate websites werden het hardst geraakt.

De rest van de wereld moest nog even geduld hebben. Er werd met spanning afgewacht: de Panda update werd wereldwijd doorgevoerd op 12 augustus. In Europa werden 6 tot 9% van de zoekresultaten aangepast op basis van het nieuwe algoritme. Voornamelijk Spaanse, Duitse en Franse websites verschoven. Dit vanwege het grote bereik van deze talen en logischerwijs een groter percentage kwalitatief mindere websites. In tegenstelling tot de update in de Amerikaanse versie, bleven echte verrassingen in Nederland uit. Men heeft natuurlijk ook even de tijd gehad om websites aan te passen op basis van data uit de Verenigde Staten.

Tot op de dag van vandaag zijn er nog verschuivingen. Google is bezig met het finetunen van het algoritme en past hier en daar handmatig de zoekresultaten aan. Dit blijkt uit het feit dat nog niet alle zoekresultaten even waardevol zijn. Voornamelijk op de commerciële longtail keyphrases zult u in de top 5 nog websites aantreffen die gebaseerd zijn op de inhoud van andere websites en strikt genomen niet voldoen aan de eisen die Google heeft neergezet met de Panda update. Als u kijkt naar de resultaten van deze query, dan ziet u hier drie vacature sites naar voren komen. Compleet irrelevant aan de query.

Gevolgen

Onderstaande tabellen geven de verschillen aan in zichtbaarheid in Google na het doorvoeren van de Panda update. Een 100 procent daling betekent dat de website niet meer terug te vinden is. De data is afkomstig van het Duitse Sistrix. Helaas is er voor de Nederlandse markt nog geen data beschikbaar. Om een goede indruk te krijgen van het soort sites dat uit de zoekresultaten zijn gefilterd, is het de moeite waard om alle sites te bekijken. U zult dan vanzelf zien dat de websites die geen of weinig kwaliteit bieden, de sites zijn met de grootste negatieve percentages.

Domein

%

Domein

%

facebook-trends.de

-97,49

webauto.de

+132.77

profischnell.com

-94,49

songtexte.com

+83.70

gutscheinwurst.de

-94,02

android.com

+42.36

gutscheinrausch.de

-93,71

golem.de

+21.27

kununu.com

-91,45

webwiki.de

+21.27

musik-base.de

-90,97

zdnet.de

+18.42

film-zeit.de

-90,42

kino.de

+17.11

onlinestreet.de

-86,14

androidpit.de

+13.91

enzyklo.de

-86,11

blogspot.com

+11.02

webutation.net

-86,01

stern.de

+10.87

 

Domein

%

Domein

%

techno-science.net

-96.63

bestofconcours.com

+105.82

dicodunet.com

-88.40

informer.com

+96.28

top-buzz.com

-87.62

freenews.fr

+84.90

code-reduction.fr

-87.24

orange.com

+66.33

shoocare.fr

-86.55

youtube.com

+52.99

netscope.org

-86.24

episun.com

+48.04

bon2reduction.com

-86.11

lesprixducoin.com

+45.63

yelp.fr

-85.75

dailymotion.com

+43.66

les-experts.com

-84.63

netguide.fr

+34.87

argentmag.com

-82.60

france5.fr

+30.71

Wat is de oorzaak van de verschuivingen?

Google heeft met deze update ingezet op kwalitatief betere zoekresultaten. Niet geoptimaliseerde websites, maar bezoekers moeten centraal staan. Websites die weinig toevoegen voor de bezoeker, maar enkel gefocust zijn op omzet, zijn er uit gefilterd. Een goed voorbeeld hiervan zijn natuurlijk de welbekende affiliate websites. Geoptimaliseerde websites die als enig doel hebben, de bezoeker door te verwijzen. Deze tussen websites wil Google er uitfilteren. Gebruikers moeten zonder omweg, via een affiliate website, terecht komen op de website waar zij hun aankopen kunnen doen.

Er zal gekeken worden naar de inhoud van een productpagina. Is deze uniek? Hoe is de kwaliteit van de inhoud? Houd rekening met grammatica, diepgang van de tekst en relevantie ten opzichte van het product en de daarbij behorende zoekwoorden. Hoe gaan bezoekers met de pagina om? Hoe lang blijft men op de site? Klikt men meteen weer weg naar binnenkomst? Deelt men de website via sociale media? Het draait allemaal om toegevoegde waarde.

Een aantal van deze factoren is meetbaar via statistiekpakketten zoals Google Analytics. Omdat het meetbaar is, is het eenvoudig controleerbaar (ook door Google dus!) en valt er dus te optimaliseren richting een beter resultaat. Belangrijk zijn de volgende aspecten:

  • Bouncerate: het percentage dat binnenkomt op een website, slechts één pagina bekijkt om vervolgens de website te verlaten. Een website die weinig informatie biedt of niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker, zal een hoge bouncerate hebben.
  • Pageviews per bezoeker: het aantal pagina’s dat een bezoeker per bezoek aan uw website bekijkt. Hoe meer geïnteresseerd een bezoeker raakt, hoe meer pagina’s deze zal bekijken.
  • Tijdsduur van het bezoek: het aantal seconden dat een bezoeker op uw website verblijft tijdens een enkel bezoek. Een hoog aantal page views per bezoeker kan ook betekenen dat een bezoeker eindeloos doorklikt om de informatie te vinden die men zocht.

In praktijk zal Google kijken naar de combinatie van dergelijke factoren. Een website bestaande uit één pagina kan ontzettend veel interessante inhoud bevatten wat resulteert in een hoge bouncerate, een laag aantal pageviews maar een lange bezoekduur. Zo zijn er nog een aantal combinaties te benoemen. Logischerwijs zult u per website moeten beredeneren wat de wenselijke waarden van bovenstaande kwaliteitsparameters moeten zijn.

Geraakt? Tips om te herstellen

Net zoals Google te werk gaat, kunt u over een viertal eigenschappen vragen gaan stellen om de gebruikerservaring van uw webwinkel te toetsen. Vertrouwen, autoriteit, relevantie en waarde. Bekijk dit vanuit de consument. Zou u het een probleem vinden om op de betreffende website creditcardgegevens achter te laten? Zou u de pagina bookmarken op sociale media met uw vrienden? Wordt uw merknaam herkend door uw doelgroep? Hebben de productpagina’s unieke en voldoende inhoud?

  • Genereer toegevoegde waarde ten opzichte van uw concurrentie. Biedt unieke productomschrijvingen aan van minimaal 250 woorden. Motiveer klanten om reviews te schrijven. Dit helpt klanten een betere keuze te maken en uw pagina bevat meer inhoud.
  • Voeg sociale media sharing mogelijkheden toe aan de ‘Bedankt!’ pagina en in de bevestigingsmail. Zo vergroot u de kans op klanten die hun aankopen delen op de diverse platformen. Dit is niet alleen goed voor de prestaties in Google maar ook voor uw branding als webwinkel.
  • Monitor statistieken, pak de slechts presterende pagina’s aan. Een slecht presterende categorie pagina kan een hele webshop benadelen. Blijf dus continu de minst converterende onderdelen aanpassen. Monitor uw concurrenten. Wat doen zij?
  • Ga gastbloggen op marktgerelateerde weblogs. Publiceer marktonderzoeken en word een autoriteit binnen uw niche. Deze investering levert naast links en sociale bookmarks natuurlijk een bijdrage aan uw imago.

Succes!

Om het geheel samen te vatten heb ik slechts één woord nodig: kwaliteit. Probeer uw concurrenten voor te zijn met innovatieve oplossingen. Optimaliseer uw inhoud aan de behoefte van uw toekomstige klanten. Werk aan uw webwinkel als merk. Betrek sociale media, want daar zitten uw klanten.

Naar boven

Naar boven

Plaats een reactie

Naar boven