Our performance, your advantage

Contact opnemen

+31 30 737 0481

Het eerste Friends of Search event #fos14

Door op

friends of search

Donderdag vond het eerste Friends of Search event plaats. Een initiatief van DDMA Commissie Search en de Taskforce Search van IAB Nederland. Het doel van het event is duidelijk: voor een kwalitatief event hoef je niet meer naar het buitenland. Wij brengen het naar Nederland, mét veel internationale sprekers. Wij hebben de hoogtepunten op een rij gezet.

Marcus Tandler – Future of Search

Rustig wakker worden was er niet bij dankzij de energieke presentatie van Marcus Tandler. Binnen dertig minuten toonde hij ruim 350 slides : hij nam ons mee door de geschiedenis van Search en wierp een kleine blik in de toekomst. Van de eerste zoekmachine met 25 geïndexeerde websites naar het  revolutionaire idee om het web te crawlen en links mee te laten tellen als ranking factor. Van reclamevrije zoekmachines, naar Adwords. Van statische resultaten naar contextuele en gepersonaliseerde resultaten. De bizar snelle, informatieve en grappige presentatie zorgde er voor dat de stemming er direct goed in zat.

Kate Adams – Enhanced Campaigns best practices uit Nederland en de US

In februari van dit jaar kondigde Google enhanced campaigns aan. Het gebruik van verschillende devices en het switchen tussen de devices maakte het managen van campagnes complex en moest veranderen. De tijd dat we googelen achter onze desktop ligt ver achter ons, we zitten altijd en overal op internet. Zoals Marcus in de voorgaande presentatie al aangaf, googelt 12% onder de douche en zelfs 9% doet dit tijdens de seks. ‘Always’ vormt dan ook het triple A framework, de basis van de enhanced campaigns: Always there, Always relevant, Always optimize.

Met meer dan 1000 aanpassingen en toevoegingen van nieuwe features in AdWords licht Kate enkele nieuwe ontwikkelingen uit: Call Metrics, Maps Ads, In App Conversion Tracking, Cross Device Marketing en Cross Device Conversion Tracking. Met Call Metrics wordt er een connectie gemaakt met het call center. De waarde van het telefoontje wordt middels een back-endkoppeling terug gestuurd waardoor het inzichtelijk wordt welke waarde het telefoontje heeft gehad. Deze functie zal in Q2 ook in Nederland beschikbaar worden. Cross Device Marketing is nu in beta in de US. Wanneer de bezoekers ingelogd zijn op de website worden deze over devices heen gemeten. Hetzelfde geldt voor het meten van conversie over devices. Jammer dat accounts aanmaken en inloggen door veel bezoekers als een last ervaren wordt en hier alleen de grote bedrijven het nut van inzien.

Wouter de Rijk – Case Fonq.nl: Zoekmachinemarketing lessen

Fonq loves search and we love Fonq’. Zowel het hele logistieke proces alsmede de 100+ AdWords accounts met meer dan 20.000.000 vertoningen per maand worden in-house beheerd.  Dit doen ze met behulp van Adchive als campagne-creatie-tool ,maar zonder bidmanagement of een extern bureau.

Wouter neemt ons mee in de ontwikkelingen. De concurrentie neemt toe, veel webshops breiden hun productassortiment uit, traffic partners zoals Beslist.nl zitten in de weg met hun ad en veel klassieke retailers gaan AdWords inzetten als marketingkanaal. Met deze stevige concurrentie is de CTR-oorlog geopend! Met de komst van de PLA wordt de ruimte voor traditionele tekstadvertenties beperkter. Wouter geeft aan dat hij liever het verkeer op de short-tail binnenhaalt via de tekstadvertenties. Op deze manier landen de oriënterende bezoekers op de overzichtspagina in plaats van op een specifiek product. Op dit moment besteedt Fonq.nl 11% van de adspend aan PLAs.  Met de enhanced campaigns worden de sitelinks nu per advertentiegroep ingesteld; er is geen noodzaak om aparte campagnes te maken. Wouter geeft aan dat hiermee de structuur van de campagnes verbeterd is waardoor de kwaliteitsscore met 8% is gestegen.

In 2014 zal Fonq inzetten op ‘emotional ecommerce’. Bezoekers worden nu eenmaal blijer in een mooie en bijzondere omgeving. Enkele voorbeelden die hierop inspelen zijn het inspiratie magazine en het inspelen op Blue Monday, met een overzicht van producten die je door deze dag heen helpen.

Leuke weetjes over Fonq: 12,5% van de zoekwoorden zijn long-tail, 5% van de adspend gaat naar  mobiel adverteren, er is geen bidmanagement tool en de ostrich pillow helpt Wouter zijn Blue Monday door.

Fili Wiese en Kaspar Szymanski – Ask The Xooglers: ‘Wat je altijd al aan (oud) Search Quality wilde vragen’

De ex-medewerkers van Google Fili Wiese en KasparSzymanski weten waar ze het over hebben als het gaat over Penalties, Disavows en onnatuurlijke linkprofielen. Tijdens Friends of Search had het publiek de gelegenheid om de Xooglers aan de tand te voelen.

De Xooglers leggen voornamelijk de focus op een goede administratie van je links, dat scheelt als je eenmaal je complete linkprofiel moet beoordelen op slechte links. Google legt niet alle kaarten op tafel;  je zult zelf ook wat werk moeten doen. Kaspar en Fili missen hun tools die ze bij Google hadden. Het Search Quality Team heeft  een scherp beeld van het probleem maar geeft niet alle problematische links prijs. Je zult dus meerdere linkdatabronnen als Majestic of Ahrefs nodig hebben om een totaaloverzicht van je links te creëren. Pas zodra je zeker weet dat je echt alle links uit je linkprofiel hebt kan je gaan beoordelen.  De gehele presentatie vind je op slideshare.

Kaspar was  lange tijd verantwoordelijk voor de Disavow tool en deelde enkele voorbeelden van Reconsideration requests die erg vermakelijk waren. Hij benadrukte dat het geen zin heeft om te dreigen met rechtszaken, boos te worden of te doen alsof een penalty het einde van bedrijf betekent. Wees to the point en deel informatie: dat helpt je probleem op te lossen.

Google penalties, Disavow Tool and Reconsideration Requests Best Practices from Fili Wiese

Joey Peters – Google AdWords Management: mens of machine?

‘AdWords is nog steeds een ambacht’, luidt de opening van Joey. Totally agree! Joey vertelt over het belang van de relevantie en geeft tips over het optimaliseren van het account. De presentatie is vooral gefocust op de mens in plaats van de machine. Back to the roots!

Begin eerst na te denken waarom je AdWords eigenlijk in wilt zetten. Waarom wil je adverteren? Wat is je doel en wat wil mijn bezoeker? Dit moet het startpunt zijn.  Denk groot en ga niet micromanagen. Begin de dag met een kopje koffie, open het account en begin met het bekijken van de campagnes op hoofdlijn. Gebruik de segmenten om bijvoorbeeld te filteren op netwerken of apparaten zodat je direct een indruk krijgt van de prestaties. Ga vervolgens dieper in op de zoekresultaten. Micromanagement geeft vaak niet het gewenste resultaat, een lage kwaliteitscore hoeft geen probleem te zijn wanneer dit veel oplevert. Een CPA vertelt je niets over de opbrengsten, alleen over de kosten: is dit dan wel je doel?

Interessante presentatie, alleen ben ik erg benieuwd naar de machine.  Blijft AdWords wel een ambacht en neemt de machine deze ambacht niet over?

Barry Adams – Personalised search: relevanter of tunnelvisie?

Na een Google fanboy, een medewerkster van Google en twee ex- Googlers was het de beurt van Barry Adams om een andere kant van Google aan het publiek te laten zien. In een gepassioneerd relaas werd ons langzaam maar zeker duidelijk dat de dominantie van Google verder reikt dan alleen maar zoekmachines. Met projecten zoals Google Glass (dragers worden door Barry Glassholes genoemd), Loon en de onbemande auto’s verbreedt Google zijn productaanbod en krijgen zij enorm veel macht om iedereen op ieder moment van de dag hun advertenties voor te schotelen. Adams twijfelt er openlijk aan of deze ontwikkelingen goed zijn voor de mensheid. Het was prettig en verfrissend om ook dit verhaal bij Friends of Search te horen.

Kevin Gibbons – Content, van engagement tot outreach

Tegen het einde van dag betrad Kevin Gibbons het podium en gaf een interessante presentatie over content marketing. Kevin ziet SEO niet meer als een losstaand kanaal, maar als onderdeel van de volledige marketingmix. De content die wordt gecreëerd zal dus aan moeten sluiten bij de strategie en overige online marketingactiviteiten. Daarnaast moet die content gericht zijn op de eindgebruikers van het product of dienst. Het is daarom belangrijk om alle betrokken afdelingen, zoals SEO, PR, Social Media en SEA te betrekken bij het proces van contentcreatie en om heldere doelen en KPI’s te stellen voor de content die gecreëerd zal worden. Wat wil jouw doelgroep weten van jouw merk? Welke inzichten bieden de AdWords resultaten? Hoe kunnen de SEO-activiteiten bijdragen aan de PR-doelstellingen? Het was inspirerend om te zien hoe Kevin bezig is met online marketing en zijn klanten helpt om te resultaten van content marketing te maximaliseren. Niet als apart kanaal maar als geïntegreerd kanaal!

Bing: Inspired by technology and consumer trends – Cecrick Chambaz

Nadat Marcus aangegeven heeft dat Google in Nederland een marktaandeel heeft van 99% was deze presentatie voor velen wellicht niet zo interessant meer. Dit deed echter niets af aan het verhaal! Hoewel het vooral een Microsoft pitch was, was het een inspirerende visie op search. Web is dead! Over een paar jaar gebruikt niemand zijn browser meer, maar dan is search embedded in software en apparaten zoals de Xbox. Hij geeft een duidelijk voorbeeld van de mogelijkheden met Windows 8 waarbij je nu al kan zoeken zonder het gebruik van je browser. In de toekomst zal je voor het invoegen van een image in Word niet meer eerst naar Google – ik bedoel Yahoo!- moeten om een plaatje te zoeken, maar kan dit direct in Word zelf. Om deze functies te realiseren is Yahoo continu op zoek naar samenwerkingen zoals met Skype, Facebook en Tripadvisor. Dit is tevens het grote verschil met Google aangezien zij ervoor kiezen om zelf de producten te ontwikkelen. Krachten bundelen is de kracht van Yahoo volgens Cecrick.

Microsoft Ads blijft in Nederland kleinschalig ingezet worden. Toch zijn ze flink aan het ontwikkelen met meer dan 100 releases het afgelopen jaar. Cecrick neemt ons mee langs de nieuwe functies, sitelinks, weergave-adressen in de ads en de click-to-call functie waarmee je vanaf je PC direct met Skype kan bellen.

Dixon Jones – SEO ranking factoren

MajesticSEO is een geliefde tool in de SEO wereld. Dixon Jones nam tijdens Friends of Search het publiek mee langs de factoren die daadwerkelijk bijdragen aan je ranking.

Dixon trapte af met een knipoog naar het onderzoek van Moz (http://moz.com/search-ranking-factors): dat dit voornamelijk is gebaseerd op meningen van gerenommeerde SEO specialisten en niet zozeer op data. Hij focus zich voornamelijk op correlatiedata die gebaseerd is op MajesticSEO data.

Harmen Visscher – Actionable KPI’s voor Google AdWords

Tsjah… KPI’s. Weten we eigenlijk wel wat dat zijn? Of sturen we heel vaak op KPI’s die niet bijdragen aan het doel? Harmen weet dat dit zo is en geeft duidelijk voorbeelden. De KPI’s zijn een afspiegeling van het doel en moeten meetbaar zijn. Vraag je af waar de klant geld mee verdient. Wanneer de klant zijn geld verdient met nieuw bezoek zal de KPI geen CPO maar een CPA zijn.

Evenals Joey geeft Harmen aan dat CPC en CTR duidelijk geen KPI’s zijn. Dit zijn geen afspiegelingen van het doel. Wel goede KPI’s zouden ROI, CPL en Cost per new Customer zijn.

Bastian Grimm – WordPress security

Bastian Grimm is de oprichter van Grimm Digital en is in de markt bekend om zijn kennis van webdevelopment en SEO. WordPress wordt voor veel toepassingen gebruikt. Webspammers maken graag gebruik van de zwakheden in de beveiliging van WordPress en plaatsen via deze hacks SEO backlinks. Google kan je hierdoor een waarschuwing voor de ranking van je website geven of zelfs de zichtbaarheid van een gehackte site beïnvloeden.

Wist jij dat 92% van de gehackte sites het gevolg is van een niet up-to-date versie van WordPress? Bastian stelt dat het niet up-to-date houden van je WordPress het meest voorkomende probleem is bij gehackte sites.  Alle tips van Bastian vind je in de slides van FoS.

Hardening WordPress – Friends of Search 2014 (WordPress Security) from Bastian Grimm

Naar boven

Naar boven

Plaats een reactie

Naar boven