Our performance, your advantage

Contact opnemen

+31 30 737 0481

Internet Advantage weekly sum-up week 45

Door op

Afgelopen week is er weer van alles veranderd in en rond Google. Hieronder vind je een overzicht van de, wat mij betreft, belangrijkste nieuwsfeiten van week 45.

 
Lay-out aanpassingen van de zoekresultaten pagina’s
Afgelopen week heeft Google de basis layout van de zoekresultaten pagina aangepast. Het filteren van de resultaten op bijvoorbeeld beeldmateriaal, Google Shopping of nieuwsresultaten is nu naar boven geplaatst. In Nederland is de layout nog niet live maar dit zal zeker gebeuren de komende dagen. Google zelf geeft aan dat er zo meer focus is op de “antwoorden” waar de gebruiker naar op zoek is en de verschuivingen naar mobiel en tablets zorgt voor een andere indeling van de pagina’s.

 
Google update de data vanuit het Panda algoritme
Op 6 november tweette Google over een nieuwe data verversing op basis van het Panda algoritme. Wederom een verfijning om de bezoeker zo relevant mogelijke resultaten te presenteren, waarbij kwaliteit voorop staat.  De resultaten vanuit de US/UK zijn opvallend positief met natuurlijk altijd een aantal verliezers. Op basis van de meer dan 1500 zoekwoorden (voornamelijk travel & e-commerce) die ik dagelijks track in Google heb ik in Nederland wel enkele wijzigingen gezien maar deze zijn niet erg positief te noemen. Op enkele queries komen er opvallend veel websites van lage kwaliteit naar boven. Een goed voorbeeld hiervan is de populaire zoekterm “Uggs” waarbij er in de top 30 diverse domeinen terug te vinden zijn met dubieuze redirects en automatisch vertaalde content.  Hetzelfde zie ik terug op de Duitse markt. Vooralsnog lijkt het er op dat Google enkele filters uitgezet heeft, om deze wellicht met een nieuwe algoritme update te integreren. We zullen zien wat er de komende weken veranderd in de SERPs; Google zit in ieder geval niet stil.

 
Website offline? Serveer een 503 status code
Via Google+ deelde John Mueller een oplossing om te voorkomen dat de indexatie van een website negatief beïnvloed wordt op het moment dat er problemen zijn met de server. In plaats van een alternatieve pagina of een redirect te maken, adviseert hij om een 503 status mee te geven.  Hiermee geef je aan de robots van Google aan dat er een tijdelijk probleem met de server is. Google komt dan vanzelf terug op het moment dat de site weer online staat.

 
Enhanced Link Attribution for In-Page Analytics
Google kondigde op 6 november nieuwe in-page tracking mogelijkheden aan. Waar eerder op basis van kliks op specifieke URLs interne statistieken werden opgebouwd, zal  dit vanaf nu op link niveau gebeuren. De gegevens zullen daardoor een stuk nauwkeuriger zijn en effectiever ingezet kunnen worden om bijvoorbeeld de prestaties van bepaalde pagina onderdelen te meten. De nieuwe mogelijkheden kunnen als volgt worden samengevat:

 
– Onderscheid maken tussen verschillende links naar dezelfde URL waarbij de kliks aan de specifieke links worden toegekend.
– CTR data is ook beschikbaar bij redirects (gezien het feit dat het niet meer op basis van URLs gemeten wordt).
– Links op basis van JavaScript code kunnen nu ook gemeten worden.

 
De meest creatieve linkbuilding blogpost ooit
Jon Cooper, bekend vanwege zijn weblog over linkbuilding, heeft op basis van een reeks interviews met 50 SEO consultants een weblog samengesteld waarbij iedereen zijn of haar meest creatieve link deelt. Een erg leuke lijst, die vooral inspirerend is. Heb je ideeën nodig voor linkbaits? Op zoek naar nieuwe manieren om links te verzamelen? Neem dan de tijd om de blogpost door te lezen.

 
Startersgids over Rel-attributen
Voornamelijk webbouwers willen nog wel eens verdwalen in de HTML tags die men kan toevoegen om bepaalde relaties te leggen zodat Google deze eenvoudig kan uitlezen. Gezien het feit dat Google steeds meer richting een semantisch web gaat (waar relaties een belangrijk onderdeel van uitmaken), is het belangrijk op de hoogte te zijn van de nieuwe mogelijkheden op dat gebied. Nichola Stott heeft in een uitgebreide post de handigste Rel-attributen op een rij gezet.

 
Algo Hunters – An Interview with Barry Schwartz
Dr. Pete en Barry Schwartz gaan een gesprek aan over de gezamenlijke interesse in de algoritmes van Google. Hieruit komt een leuke discussie die uitgeschreven staat op de blog van SEOmoz. Leuk om te zien wat beide heren vinden van bepaalde aspecten in de SEO wereld.

 
Duplicate content, welke pagina komt in de resultaten?
Dan Petrovic publiceerde een leuke case waarin hij, in samenspraak met de betreffende websites, test wat er gebeurt als je websites of specifieke pagina’s kopieert naar een website met een hogere autoriteit. Uit zijn resultaten blijkt dat het inderdaad mogelijk is een website / pagina “te kapen” door de inhoud te kopiëren naar een domein dat in de ogen van Google meer autoriteit heeft.

 
Gebruikt Google bereikbaarheidscores als ranking factor?
Op basis van een nieuw toegewezen patent aan Google, blijkt dat Google bezig is, of is geweest, om te kijken naar de mogelijkheid de bereikbaarheid van een document mee te nemen als parameter. Dit zal dan voornamelijk gaan om het gedrag van de bezoeker; de vraag is of Google genoeg data heeft om dergelijke scores te berekenen. In de reactie staan al enkele interessante opmerkingen over dit patent.

Naar boven

Naar boven

Plaats een reactie

Naar boven