Our performance, your advantage

Contact opnemen

+31 30 737 0481

Verslag: Brighton SEO

Door Jan-Willem Bobbink op

Brighton SEO

Afgelopen vrijdag vond in het Zuid-Engelse Brighton het congres Brighton SEO plaats. Zo’n 1.000 voornamelijk Engelse SEO’s waren bijeengekomen in het indrukwekkende Brighton Dome, waar tevens een zeer interessant programma op ze stond te wachten.
 

Update: alle sessies zijn opgenomen en de video’s nu terug te kijken via de website van Brighton SEO

 
Brighton Dome

Het programma werd geopend met een sessie Ask the Search Engines met Pierre Far (Google), Dave Coplin (Bing), Martin MacDonald (Expedia) en Rishi Lakhani. Enkele van de belangrijkste punten waren:

  • Google en Bing gebruiken beide ruim 200 ranking factoren. Hoewel links uiteraard erg belangrijk zijn, is het tegenwoordig niet meer het enige dat van belang is. Social krijgt ook een steeds prominentere rol in de algoritmes.
  • Dave Coplin gaf aan dat Bing enkel Twitter en Facebook meeneemt voor wat betreft de sociale signalen. Daarbij is het zaak om niet enkel te kijken naar het aantal likes of followers, maar voornamelijk te focussen op de interactie en de snelheid waarmee content wordt gedeeld.
  • Op een vraag van Richard Baxter over hoe je een slechte link kan specificeren wilde de heer Far van Google niet concreet ingaan. Wel gaf hij aan dat bij waarschuwingen in Google Webmaster Tools veelal de meest kritieke links worden vermeld.
  • Indien je naar aanleiding van een slecht linkprofiel een heroverwegingsverzoek bij Google hebt ingediend, dan zal Google hier aandachtig naar kijken. De informatie die je bij dit verzoek bijvoegt kan van groot belang zijn, dus zorg ervoor dat je melding zo uitgebreid en compleet mogelijk is.

Later op de ochtend gaf Adam Lee een presentatie over het doen van marktonderzoek met beperkt budget.

  • Gebruik personas om online de belangrijkste influencers te vinden.
  • Gebruik social media sites om te monitoren wat mensen zeggen over je merk. Aarzel niet om met gebruikers in contact te treden. Adam gaf aan goede ervaringen te hebben met Brand Watch voor de monitoring van social media kanalen.
  • Plaats polls op sociale platformen om inzicht te krijgen in wat je gebruikers willen.

Rich snippets

Glenn Jones vervolgde met een praktische presentatie over het gebruik van Microformats. Zijn eerste pleidooi was om in eerste instantie altijd Microformats te verkiezen boven Microdata of RDFa, ook omdat dit veel eenvoudiger is. Pas voor complexere zaken kun je overgaan tot de implementatie van Micro Data, RDF of de Facebook social graph. Micro data en RDFa zou eigenlijk voornamelijk gebruikt moeten worden met HTML5, maar het voordeel van Microdata is wel dat je verschillende dingen kunt combineren (bijv. een review voor een recept).
De implementatie van rich snippets, die je met deze tool kunt testen, kan overigens wel een stijging van 10 tot 25% op je CTR hebben. Google accepteert overigens geen misbruik van de snippets en zal ze bij melding snel weer uitschakelen.

Rich snippets

Roland Dunn gaf vervolgens een goed verhaal over het bijhouden van Searchbots. Wat doen Googlebot en zijn vrienden op je website? Spenderen zij hun tijd aan de juiste set van pagina’s? Hij gaf een voorbeeld van een website waarbij Googlebot 40% van zijn crawl capaciteit aan twee onbelangrijke pagina’s vergaf. Door de logfiles goed te analyseren zijn een aantal belangrijke vragen te beantwoorden:

  • Wat zijn de meest gecrawlde pagina’s?
  • Wordt elke bestaande URL ook gecrawld?
  • Wat zijn de meest gecrawlde categorieën?
  • Welk percentage van elke categorie wordt daadwerkelijk gecrawld?

Met de antwoorden op deze vragen kunnen mogelijke structurele problemen aan het daglicht komen, en kunnen eventuele loopholes worden opgelost.

PRLexi Mills van Distilled gaf een leuke presentatie over linkbuilding. Door het juiste verhaal, op de juiste manier, op de juiste tijd bij de juiste persoon te laten belanden, is het mogelijk om ook op hele grote nieuwssites links te verkrijgen. Daarbij is het wel van belang dat je het vertrouwen van de betreffende persoon krijgt, het is dus noodzakelijk dat er een relatie wordt aangegaan en dat je je verdiept in de persoon waar je ooit een link van hoopt te ontvangen. Volg #prfail en #prwin om voorbeelden van grote en minder grote successen te vinden.

Chelsea Blacker ging al even enthousiast verder. Zij besprak hoe je SEO het best verkoopt, of eigenlijk, hoe je de resultaten daarvan aan de man brengt. Naast persoonlijk contact en een glimlach aan de telefoon, gaat het erom dat je er als SEO achter moet komen wat de marketing manager aan de andere kant van de lijn beweegt. Welke resultaten hebben een positieve uitstraling op zijn imago, hoe kun je hem bij zijn meerdere in het zonnetje zetten? Praat in euro’s en ROI en niet in rankings of bezoekers.

In de namiddag kwam James Carson op het podium met een presentatie over de gevolgen van rel=”author”. Met de implementatie van deze tag kan een auteur autoriteit (op een bepaald onderwerp) opbouwen. In de toekomst kan deze ‘authority rank’ wellicht een veel grotere rol gaan spelen in Google’s algoritme, dus wellicht dat het handig is om dit alvast te implementeren. Dan heb je de waarde alvast opgebouwd, uiteraard moet je hier je auteurs wel zover voor krijgen dat ze zich aanmelden voor Google+.

rel author

Als afsluiter van het officiële gedeelte sprak Nichola Stott over de toekomst van search en het voorspellende karakter ervan. Met de toenemende impact van social in de zoekresultaten, worden de resultaten reeds verrijkt en gepersonaliseerd op basis van wat vrienden, en vrienden van vrienden, waardevol achten. Met de recente wijzigingen in het privacy beleid van Google, en de mogelijkheden om ook de locatie mee te nemen in de dataset, krijgt Google meer en meer gegevens op basis waarvan ze haar resultaten kan personaliseren, specifiek op jouw eigen gedragingen. Denk dan maar eens na over wat Google in de toekomst zou kunnen gaan doen, als je ze ook nog eens toestemming zou geven om advertenties op locatie te pushen..

Na deze inspirerende kijk in de glazen bol, was het tijd voor een informele afsluiter waarbij Street Fighter II op de SNES niet kon ontbreken. Daarna ging het hele gezelschap richting de pier voor een gezellige borrel.

Brighton Pier

Naar boven

Naar boven

1 reactie

  1. Sebas @ Internet Marketing Gemak zei op

    Leest lekker weg!
    Was er graag zelf bij geweest. Bedankt voor het delen.

Plaats een reactie

Naar boven