Our performance, your advantage

Contact opnemen

+31 30 737 0481

Verslag: TradeTravel 2011

Door Jan-Willem Bobbink op

TradeTravel 2011 Event

Afgelopen donderdag, 27 oktober jl. vond de eerste editie van het event TradeTravel plaats. Het event, georganiseerd door affiliate marketing bureau TradeTracker, had als doel om adverteerders en publishers samen te brengen. Vanaf 9.00 uur ‘s ochtends zijn er diverse sprekers aan het woord geweest om hun verhaal te doen over online ontwikkelingen in de reisbranche. Hieronder een korte samenvatting.

Opening van het event

Dagspreker Peter Buis trapte de dag af in het nieuwe Fox Reistheater te Nieuw Vennep. Voor ruim 100 gasten bracht hij het welkomstwoord en introduceerde hij kort daarna de eerste spreker, om vervolgens vakkundig de verschillende sessies over o.a. social media strategieën, affiliate marketing en seo aan elkaar te praten.

Usability kun je zelf

De eerste sessie werd verzocht door John van Diemen, online marketeer bij Fox. Met behulp van een casestudy zette hij uiteen hoe usability in de praktijk werkt en hoe een organisatie hier continu aan kan blijven werken. Hoe gebruik-vriendelijker de website, hoe hoger het conversieratio over het algemeen is. Concluderend uit de case wordt gesteld dat input en feedback van bezoekers op de website een belangrijke kans zijn in de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid.

Hoe reizen we verder, rekening houdend met…

Sasja van As-Winters, sectormanager Leisure, Travel en Media bij ING nam de tweede sessie voor haar rekening. In haar betoog over de ontwikkelingen in de markt geeft ze aan dat met name de hotelbranche de boot grotendeels heeft gemist. Door internet marketing te laat in te zetten is hun slagkracht in de markt dusdanig geslonken dat ze nog maar 40% van de bedprijs krijgen.

Een andere belangrijke conclusie is dat de vakantiebranche tot 2015 zal blijven groeien, om vervolgens te stagneren door vergrijzing. De jeugd daarentegen is nog steeds fan van de camping, maar overnacht vervolgens liever in een chalet. Ook de mensen van allochtone afkomst zullen de komende jaren steeds vaker op vakantie gaan. Misschien wel op cruise-vakantie, aangezien die momenteel “booming” schijnen te zijn.

Social media mag niet vergeten worden

Uiteraard mag ook social media niet ontbreken op een event als TradeTravel. Frans Jan Boon, eigenaar van Add2Friends, gaf in een heldere presentatie (PDF) zijn kijk op sociale media en welke kansen er op dat gebied liggen voor organisaties. Steeds meer mensen maken gebruik van sociale media in hun zoektocht naar de ideale vakantie.

Organisaties kunnen met behulp van Twitter Search en Facebook advertising actief inspelen op dit zoekgedrag en de consument benaderen. Benader gebruikers die zoeken op buzzwords die voor jouw organisatie of doelstelling relevant zijn. Anderzijds kunnen organisaties door ondermeer Google +1′s, Facebook likes en Twitter gebruikers content laten delen. Blijf hierbij altijd pro-actief de markt monitoren en benaderen als het daarom vraagt. Het belangrijkste hierbij is relevantie: zorg dat je op het juiste moment de juiste doelgroep aanspreekt met de juiste boodschap.

Affiliatemarketing tips: een onuitputtelijke bron van inkomsten!

Na de middagpauze was het de beurt aan Melvin Bos, online marketeer bij FletcherHotels en Online Hotel Experts. Hoewel een (te) groot deel van zijn beschikbare tijd werd besteed aan de promotie van zijn organisaties, bevatte zijn presentatie toch ook enkele nuttige tips voor de beginnende affiliates.

In search of the Holy Grail

Waar staan we momenteel in het landschap van search? Hoe is Google de zoekmachine geworden die het nu is? Een antwoord op onder meer deze vragen werd gegeven in de presentatie (Video) van Roy Huiskes (Chapter42.com) en Dennis Sievers (Internet Advantage). In een boeiende presentatie zijn de ontwikkelingen van Google van 1999 tot 2020 de revue gepasseerd. Alle bekende Google Updates, productlanceringen en -beëindigingen werden aan de hand van een timeline besproken. Rode draad in het verhaal is de “reden” waarom Google al deze updates door heeft gevoerd: de gebruiker moet centraal staan en zijn of haar behoefte moet optimaal worden ingevuld. Het draait om kwaliteit, zorgen dat de gebruiker een antwoord krijgt op zijn of haar vraag.

Daar waar het tot nu toe altijd mogelijk is geweest om het algoritme van Google te bespelen, wordt dit met behulp van onder meer updates als de Jagger update en Panda update steeds lastiger. Google is steeds beter in staat om algoritmisch te bepalen of content daadwerkelijk waardevol is voor zoekvraag van de gebruiker. Social communities spelen hierbij een steeds grotere rol, waardoor Google o.a. is gestart met hun nieuwe social network Google+. Het is dan ook de vraag of het überhaupt nog loont om als organisatie steeds meer te (moeten) investeren in het ‘bespelen van het algoritme’. Focus op de gebruiker is wat Google al jaren roept, maar wat nu bij steeds meer organisaties nu ook daadwerkelijk blijkt door te dringen.

Een compilatie van e-mailmarketing praktijkcases

Tot slot mocht Dinand Christe, account manager bij E-mark, de sessies afsluiten met een informatieve presentatie over de optimalisatie van de conversie binnen e-mail marketing. Door met behulp van A/B testing verschillende HTML variaties te testen kan worden toegewerkt naar een steeds hoger conversieratio. Het is belangrijk om antwoorden te krijgen op vragen als:

  • Is mijn nieuwsbrief is alle e-mail clients goed leesbaar?
  • Is de belangrijkste header van de e-mail direct leesbaar bij het openen van de e-mail?
  • Staat de belangrijke informatie boven de ‘vouw’ en wordt hier ook het meeste rendement behaald?
  • Zijn de juiste afbeeldingen en teksten gelinkt aan de website en hoe wordt hier gebruik van gemaakt?
  • Moet een button groen of blauw zijn en werkt ‘gratis’ of ‘vrijblijvend’ beter?

Uiteraard kwam ook de vraag wanneer een nieuwsbrief het beste verstuurd kan worden. Dinand geeft hier als antwoord dat dit per organisatie en doelgroep zoveel verschilt dat er geen eenduidig antwoord mogelijk is.

Informatieve dag

Al met al kan de eerste editie van TradeTravel best een succes worden genoemd. Niet alleen de organisatie was erg goed geregeld, met zelfs pendeldiensten tussen het NS station en het FOX reistheater. Ook het aantal gasten en de diversiteit daarvan sloten goed aan op de inhoud van de meeste sessies. Zeker de moeite waard om te herhalen volgend jaar.

Naar boven

Naar boven

2 reacties

  1. Ilya Houben zei op

    Ik was verhinderd. Dank voor je verslag; leuk om te lezen. Hopelijk volgend jaar idd weer; dan ben ik er wellicht ook bij.

  2. Dennis Sievers zei op

    Jammer dat je er niet bij kon zijn. Het was een leuk event met een goede mix van aanwezigen en presentaties.

    Wellicht tot volgend jaar.

    Pingback; The E-tail Update

Plaats een reactie

Naar boven