Our performance, your advantage

Contact opnemen

+31 30 737 0481

Verslag van de LinkLove Conferentie London 2012

Door op

linklove-london

Afgelopen vrijdag vond het jaarlijkse evenement Linklove in London plaats. Zoals verwacht was het volledig uitverkocht, aangezien het bekend staat als dé linkbuilding conferentie in Europa. Met acht internationale topsprekers was het een vol en inspirerend dagprogramma. Een goede balans op het gebied van ontwikkelingen in de zoekmachines alsmede een kijkje in de keuken hoe men internationaal het linkbuilden aanpakt. Enkele slidedecks ontbreken nog, die zullen zo spoedig mogelijk aangevuld worden.
 

Content strategie vs. Linkbuilding – Rand Fishkin

De dag werd afgetrapt door Rand Fishkin, bekend van SEO software ontwikkelaar en bijbehorende community. Hij opende meteen met een stevige stelling: “F#$&! Link Building. Content marketing FTW!” waarmee hij meteen de toon zette van zijn presentatie. Men heeft duidelijk een wake-up call nodig: traditionele linkbuilding is tijdrovend en zeker niet effectief op de lange termijn. Vanwege het arbeidsintensieve karakter zijn er link- en blognetwerken ontstaan waar voor luttele bedragen honderden links te koop staan. De effecten zijn vaak van korte duur en de consequenties hebben we afgelopen weken gezien waarbij Google enkele netwerken handmatig uit de index heeft verwijderd.

De focus moet liggen op het vermarkten van jouw product via jouw website door gebruik te maken van content in de breedste zin van het woord. Genereer deelbare content, 66% van de internetgebruikers gebruikt een sociaal medium. Bouw aan een community en merkloyaliteit. Kijk voorbij links en ga te werk als online merk. Als voorbeeld werd natuurlijk SEOmoz zelf aangehaald, die per blogpost gemiddeld vanaf 400 domeinen een link ontvangt. Daarmee blijkt dat een lange termijn strategie met behulp van goede content erg succesvol kan zijn.

» Bekijk de slides

 

Linkaanvragen optimaliseren – Michael King

Op basis van bijna 300.000 linkaanvragen heeft Michael statistische analyses uitgevoerd om te kijken wat de best presenterende combinatie van kenmerken is. Een nadeel is dat deze analyses uitgevoerd zijn in een vacuüm, dus de conclusies zijn niet gebonden aan randfactoren. In de praktijk zullen de uitkomsten per niche erg verschillend zijn. Desalniettemin een interessante presentatie waarbij ook een klein kijkje in de keuken van het linkbuilding proces gegeven werd.

Er worden 14 miljoen pagina’s per jaar gecrawled, welke vervolgens door een algoritme gefilterd worden. Op basis van een lijst met de 5000 grootste websites, waarvan logischerwijs met een simpele aanvraag geen link verwacht mag worden, werd deze set verkleind. Daarna werd de lijst vergeleken met een intern opgestelde blacklist. Verder moeten de sites voldoen aan bepaalde link eigenschappen. Uiteindelijk bleef er een lijst van 600 duizend websites over. Door een intern beoordelingsteam is deze lijst uitgedund tot 112 duizend potentiële link partners die vervolgens één voor één benaderd zijn.

 

De conclusie uit de analyse van de linkaanvragen:

  • Geslacht: vrouwen krijgen meer reacties, mannen converteren beter
  • Aanhef: personalisatie is de sleutel tot succes. Mocht dit onmogelijk zijn, dan heeft (in het Engels) “Hey” de hoogste conversie, daarna “Hi”.
  • Dag van de week: dinsdagen werken het beste, weekenddagen hebben de hoogste openingsverhouding omdat men dan minder e-mail ontvangt.
  • Tijdstip: 09:00 heeft de hoogste reactieverhouding, maar logischer is het om ze ’s avonds in te plannen zodat men het ’s ochtends als eerste leest.
  • Lengte van de aanvraag: e-mails met meer dan 1000 karakters doen het beter
  • Gebruik van logo’s: het gebruik van logo’s verhoogt de conversie.
De gedachte achter het onderzoek is leuk, maar logischerwijs verschillen de uitkomsten per niche. Concluderend: denk na over wanneer, hoe en met welke invulling je een linkaanvraag doet.

» Bekijk de slides

 

Social sharing in combinatie met SEO – Branko Rihtman

Iedereen heeft het continu over het effect van social media op de zoekmachine resultaat pagina’s, maar Branko geeft nogmaals duidelijk aan dat er op dit moment geen concreet bewijs is dat een website kan scoren zonder links maar enkel met sociale “stemmen” zoals Likes en Tweets. Wel is Google in staat om op basis van gedeeltelijke gegevens een inschatting te maken. In de komende jaren zal dit zeker omslaan en is het dus belangrijk te focussen op ‘social linkbuilding’.

Doe onderzoek naar wat uw doelgroep deelt op de diverse media en ga niet uit van logica of gevoel. Maak onderscheid tussen social metrics en zoek naar de meest invloedrijke personen. Dat zijn de personen die kunnen helpen bij een campagne. Op basis van het gebruik van diverse API’s (Topsy, Facebook, Twitter, G+ en Majestic) en Excel laat Branko zien hoe men eenvoudig een analyse binnen een bepaalde niche maakt. Met deze analyses is het ook mogelijk een verhouding tussen het aantal social shares en uiteindelijke inkomende links te visualiseren in een grafiek.

Als afsluiter word er meegegeven dat het op dit moment enkel de inkomende links zijn die een toppositie kunnen geven in de zoekmachines. Zoals al eerder gezegd, denk aan de ontwikkelingen en volg Google’s advies: ‘Probeer daar te zijn waar zoekmachines willen dat je bent’.

» Bekijk de slides
 

Welke links doen er echt toe? – Jane Copland

Omdat iedereen naar elkaar kijkt, verzamelt iedereen dezelfde links. Om succesvol te zijn moet je uniek zijn in je werkwijze. Een website heeft ‘gouden’ links nodig om te scoren en die krijg je enkel door te kijken waar de competitie mogelijkheden laat liggen. Jane illustreert dit met een voorbeeld van Micheal Winner, die graag de boete van 60GBP betaald om over de busbaan te rijden. Een boete is geen reden om het niet te doen, voor dat bedrag heb je een mogelijkheid om het wel te doen. Geen budget van 700 miljoen om te adverteren tijdens de Olympische Spelen? Betaal een boete van 20 duizend voor streaken en iedereen zal het onthouden. Kranten zullen gaan linken vanaf hun autoriteitswebsites.

Op basis van enkele succesvolle campagnes van specifieke websites of productpagina’s, die zowel enorme aantallen links als social shares opgeleverd hebben, laat ze zien dat out-of-the-box denken loont. Zelfs invloedrijke Tweeps hebben voor gratis publiciteit gezorgd. De Zombie Boot Camp pagina heeft links vanuit de website van BBC opgeleverd. Wees dus uniek met je content strategie en de links komen vanzelf!

» Bekijk de slides

 

Kies een slachtoffer, werk aan een relatie en regel een link! – Wil Reynolds

Op ludieke wijze nam Wil het publiek mee op zijn jacht naar een digitale vriendschap met Dharmesh Shah, oprichter van HubSpot en in bezit van een Twitter account met meer dan 120 duizend volgers. Men moet stoppen met het bedelen om links, dit is zinloos en levert nauwelijks linkwaarde op. Als u aandacht wilt, dan moet je het doelwit stalken. In dit geval staat stalken gelijk aan helpen.

Met behulp van een iGoogle dashboard laat Wil zien hoe je vanuit allerlei websites RSS feeds toevoegt en zodoende continu het ‘slachtoffer’ in de gaten kan houden. Door als eerste te reageren op vragen, op tweets of op opmerkingen, bouw je een natuurlijke band op. Wie zijn de personen die jouw doelwit volgen? Probeer te zijn zoals zij zijn. Dat verhoogt de kans dat de persoon ook jouw account gaat volgen! Is er eenmaal een connectie, dan kun je verder met jouw doel: het regelen van een link.

Praktisch gezien is het een geweldige case maar is het moeilijk inzetbaar voor linkbuilding, maar de achterliggende gedachte is er één die zeker niet vergeten moet worden: linkbuilding gaat makkelijker als er een relatie bestaat.

 
» Bekijk de slides

 

Vertrouwt Google links nog wel? – Tom Anthony

In 1997 presenteert Google met trots hun nieuwe manier van websites sorteren: op basis van het aantal links naar een website toe. Al snel werd hier misbruik van gemaakt door SEOs. Logischerwijs rijst dan ook de vraag of Google na al die jaren nog wel vertrouwen heeft in deze manier van waarde toekennen aan een website. Helaas werkt het spammen van links met zoektermen in de anker teksten nog steeds. Tom maakt aan de hand van enkele voorbeelden duidelijk dat het voor een mens makkelijk is om een onnatuurlijk linkprofiel te ontdekken, maar dit voor computers haast onmogelijk is tot op het moment dat kunstmatige intelligentie ingezet kan worden.

Voorlopig zal Google dan ook meer gaan inzetten op menselijke factoren. Inmiddels zijn er bijvoorbeeld al auteursstatistieken toegevoegd aan Google’s Webmaster Tools. AuthorRank staat hoog op de agenda van de grootste zoekmachine. Belangrijk is dan niet wat er linkt (website) maar wie (de auteur) er linkt. Links op websites van betrouwbare en bekende auteurs zullen dan ook meer waarde hebben dan een link vanuit een opgezet blognetwerk met automatisch gegenereerde inhoud.

 

Doe wat anderen niet doen! – Martin MacDonald

Volgens Martin, met meer dan 10 jaar ervaring in zowel blackhat als whitehat SEO, zitten linkbuilders met twee problemen:

  • We werken alleen, het gemiddelde linkbuilding team bestaat uit 5 mensen
  • We doen exact hetzelfde als de rest

Daar zijn enkele simpele oplossingen voor:

  • Doe juist alles anders, het is namelijk ontzettend makkelijk om overal tegen in te gaan.
  • Maak gebruik van andermans communities (Bv. WordPress plugins), dan doe je de linkbuilding niet alleen maar met duizenden tegelijk. Of het nu spam is of niet, het werkt.
  • Maak gebruik van simpele tegenprestaties: kortingsbonnen bijvoorbeeld.
  • Schaal je linkbuilding door bijvoorbeeld widgets te ontwikkelen gericht op een specifieke niche.
  • Benut affiliate links. Zit er een netwerk tussen die de linkwaarde opvangt? Begin zelf een netwerk!

Daarnaast liet Martin zien hoe hij gebruik maakte van een discussie waar hij in sprong, een blogpost schreef en vervolgens door enkele invloedrijke Tweeps werd ge-retweet. Dit leverde hem enkele topposities op generieke zoekwoorden zonder al te veel moeite. Leuk detail was dat er nauwelijks inkomende links waren, maar een enorm aantal social shares. Zijn conclusie was duidelijk: “als je de rest volgt maak je vrienden, maar regel je geen links”.

 

Van middelmatige naar goede linkbuilding – Will Critchlow

Een leuke afwisseling ten op zichtte van de overige presentaties was de voordracht van Will Critchlow, één van de oprichters van het organiserende bedrijf Distilled. Hij ging in op het proces en de strategie achter linkbuilding. Waarom werkt onze linkbuilding campagne niet? Stel jezelf vier of vijf maal een waarom-vraag en houd vervolgens vast aan onderstaande vier stappen:

  1. Ontdek: zoek naar de zwakheden en punten waarop je nog meer kan winnen
  2. Pitch: pitch ideeën voor linkbuilding, ook bij klanten
  3. Experimenteer: zoek naar verbeterpunten en overtuig je klant
  4. Investeren en opschalen: met een combinatie van bewijs en ervaring

Doormiddel van een systematische aanpak leg je de zwakke plekken bloot van de website, de strategie of de manier van werken.  Linkbuilding verschilt daarin niets met andere bedrijfsprocessen.

Naar boven

Naar boven

2 reacties

  1. Hans zei op

    Mooi verslag! Plaatsen jullie de links naar de andere slides ook nog zodra deze beschikbaar komen?

  2. Jan-Willem Bobbink zei op

    Hallo Hans, deze zullen wij uiteraard toevoegen op het moment dat deze openbaar gemaakt zijn.

Plaats een reactie

Naar boven